Intranät
Den här sidan använder webbplatskakor för att föra statistik. Om du godkänner användandet av kakor kan du fortsätta använda webbplatsen annars ska du stänga ner sidan. Acceptera
24 september är guidningen av Kronan flyttad till klockan 14:00.
Restaurang & Kafé Ångkvarnen Kontakta oss Öppettider
Meny
10 mars 2016

Ny webbapp guidar besökarna i Sandby borg

Sandby borg på sydöstra Öland ruvar på en hemlighet som fram till för några år sedan var helt okänd för forskare och besökare av den vackra platsen. Nu kan alla som vill guidas på platsen få del av berättelsen om människornas liv i borgen och den blodiga massakern för 1 600 år sedan via en ny webbapp.
 
– Tack vare webbapplikationen kan intresserade besökare äntligen utforska och uppleva Sandby borgs spännande och hemska historia utan att behöva pricka in de fåtal tillfällen som vi är på plats i borgen och gräver, säger Helena Victor, projektledare för Sandby borg vid Museiarkeologi sydost.
 
I höstas inleddes ett samarbetsprojekt mellan Museiarkeologi sydost vid Kalmar läns museum, Riksutställningar och Kulturmiljö Halland kring tillgänglighet och digital förmedling. En av de frågor som man arbetat med är hur besökare kan ta del av de berättelser som våra dolda kulturarv, d v s platser eller platsers historia som på ett sätt eller ett annat är otillgängliga för besökare, gömmer. En lösning är alltså den webbapplikation som nu lanseras för Sandby borg.
 
– Vårt fokus har varit att försöka bredda möjligheterna för besökarna att ta del av en historia utan att nödvändigtvis vara på plats. Den här lösningen ger både en möjlighet att se och förstå historien om Sandby borg, vart i världen du än befinner dig. Samtidigt fungerar webbapplikationen som en guidning och ger alltså något både för distansbesökaren och besökaren på plats, säger Amanda Andersson, digital strateg på Riksutställningar.
 
Utgrävningarna i Sandby borg som pågått sedan 2011 i Museiarkeologi sydosts regi har gett mängder av spännande information om både människorna och livet i borgen före och under den otäcka massakern, händelser som hör hemma i den så kallade Folkvandringstiden cirka 400-550 e.Kr.
 
– Det enda som krävs för att kunna gå guidningen är en vanlig mobiltelefon eller surfplatta. Besökaren får ta del av borgens spännande historia genom texter och bilder, liksom de 3D-rekonstruktioner som skapats inom ramen för projektet, säger Nicholas Nilsson, bitr. projektledare för Det digitala Sandby borg vid Museiarkeologi sydost.
 
Rapporten som redovisar projektgruppens arbete finns tillgänglig via webben,http://www.kalmarlansmuseum.se/museet/rapporter/det-digitala-sandby-borg-2015/
 
Appen hittar du här: http://app.sandbyborg.se/
 
För mer information:
 
Nicholas Nilsson, bitr. projektledare Det digitala Sandby borg, Museiarkeologi sydost, nicholas.nilsson@kalmarlansmuseum.se, 070-341 78 16

Amanda Andersson, övergripande projektledare och digital strateg, Riksutställningar amanda.andersson@riksutstallningar.se, 0498-79 90 65


BarometernÖstranLänsförsäkringarKalmar energiLiljas BilHandelsbanken

Besöksadress: Skeppsbrogatan 51, Ångkvarnen
Postadress: Box 104, 391 21 KALMAR
Telefon: 0480 - 45 13 00 (växel)

Drivs med ProcessWire
Ny webbapp guidar besökarna i Sandby borg

Genom att använda webbplatasen godkänner du vår användning av webbplatskakor. Jag godkänner! | Vad är webbplatskakor?

24 september är guidningen av Kronan flyttad till klockan 14:00.

BarometernÖstranLänsförsäkringarKalmar energiLiljas BilHandelsbanken

Sidan uppdaterades 10 mars 2016 klockan 13.05

Gärdslösa

Tack för besöket!

Hittade du inte det du letade efter? Här kan du söka på hemsidan och i museets samlingar