Kalmar läns museum arbetar med kulturmiljöpedagogik i många länder. År 2004 startades nätverk Bridging Ages International och 2007 blev nätverket en formel organisation. Idag är 25 länder medlemmar och kontoret finns på Kalmar läns museum.

Bridging Ages International årliga konferensen äger denna veckan rum i Vasa, Finland.

Denna vecka träffas ett hundratal delegater från 15 olika länder under Bridging Ages årliga konferens i Vasa, Finland. Temat är ”Together for the future – Heritage education and Applied Heritage as a bridge between the past and the future.” Presentationer, seminarium och workshops varvas där konferensdeltagare diskuterar kulturarvets betydelse i dåtid, nutid och framtid. Allt med temat social sammanhållning och positiv samhällsbyggnad. Hur kan vi skapa ett bättre samhälle för alla, och hur är kulturarvet en del i detta?

Deltagarna kommer från Finland, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Turkiet, Kenya, Uganda, Sydafrika och Sverige. Här möts personer från universitet och museer, hembygdsföreningar och fria konstnärer, personer från svenska kyrkan och politiker.

Mer om Bridging Ages verksamhet finns på organisationens hemsida www.bridgingages.com

Det går också att följa Bridging Ages arbete på Facbook och Instagram.