Jippi Pippi till länets barnkliniker

Nu är det klart att utställningen “Jippi Pippi” flyttar från Kalmar läns museum för att i stället vandra mellan barnklinikerna på länets sjukhus. I maj 2022 flyttar utställningen till barnkliniken i Kalmar. Till hösten är det Västerviks och Oskarshamns tur.

– Vi är otroligt glada för samarbetet med länets barnkliniker. Det känns fint att de som just nu inte kan besöka någon utställning på museum ändå kan få ta del av den, säger Camilla Persson, pedagog, Kalmar läns museum.

Sedan oktober 2020 har Kalmar läns museum visat ”Jippi Pippi” och firat att boken om Pippi Långstrump fyllt 75 år med utställning, tipsrunda, utklädning, lek och skapande. På grund av coronapandemin var det få som hann se och uppleva den då museet stängde för besökare i november 2020. När museet öppnade igen våren 2021 fick vi klartecken från Astrid Lindgren AB att ha den kvar. Men nu är det alltså klart att utställningen flyttar vidare. Passa på att se utställningen innan den försvinner nu i februari!