Upprop: Alla Tiders Kalmar län – Tillsammans!

Ett stort antal människor från olika länder kommer till Sverige för att skapa sig en framtid. Denna framtid formas tillsammans med dem som redan bor här. Den akuta flyktingsituationen kommer att följas av en integrationsprocess där vi tillsammans formar framtidens samhälle, inte minst på den lokala plats där vi bor och verkar. Här finns stora utmaningar och stora möjligheter.

Vi länsorganisationer verksamma i Kalmar län vill rikta ett upprop till alla som lever, bor och verkar på olika orter i Kalmar län; till föreningar, individer, organisationer och institutioner. Vi behöver i än större utsträckning arbeta tillsammans för vår gemensamma framtid. Hur formar vi framtiden tillsammans, utifrån den plats där vi är? Hur tar vi vara på olika kulturarv och skapar nya tillsammans? Vi har visionen ”Alla Tiders Kalmar län”?

Vi vet att det finns ett stort engagemang och att mycket arbete görs i länets kommuner och inom olika organisationer för en god integration. Uppropet är ett sätt att ta ett steg vidare tillsammans.

Vi vill genom uppropet:

• Utmana alla goda krafter i Kalmar län, föreningar och frivilliga, till att tillsammans vara med och forma framtidens samhälle.
  • Inspirera till att vi på lokal nivå bygger vidare på etablerade och nya mötesplatser, på den plats där vi bor, kring bygdens framtidsfrågor – inom idrott, kulturarv, religion/ kyrka, skola, arbete…
  • Uppmana till att förstå och ta vara på olika kulturarv och berättelser, i historien och idag, som en tillgång för att forma dagens och framtidens samhälle och morgondagens kulturarv.

Vi bidrar med stöd, inspiration och koordination i form av:

• Inspirations- och studiematerial
  • Stöd för lokalt utvecklingsarbete
  • Kunskap och medvetenhet om migrationens villkor och kulturarvens betydelse idag

Vi kommer att åka ut till samtliga kommuner i länet för att möta organisationer, föreningar och offentlig verksamhet och diskutera den lokala utformningen av ett ”Alla Tiders Kalmar län”.

Vi är beredda att börja nu. Är du med?

Stefan Carlsson, Landshövding
Länsstyrelsen i Kalmar län

Regionförbundet i Kalmar län
Ulf Nilsson, Ordförande