Bidrag från Boverket till nytt förvaringssystem för museets arkeologiska samling

Vi har nyligen fått besked om att Boverket har beviljat 1 735 040 kr till Kalmar läns museum. Pengarna ska till gå till att medfinansiera och installera modern kompaktförvaring för den arkeologiska samlingen i Kalmar läns museums föremålsmagasin.

Det beviljade bidraget innebär att vi kan förbättra förvaringen av museets arkeologiska samling. Det ökar också tillgängligheten för samlingen och möjligheterna att arbeta med den på ett helt annat vis än tidigare.

Ansökan till Boverket är ett led av vårt pågående projekt att flytta föremål från museibyggnaden till vårt externa föremålsmagasin under 20024-2025. Flytten kommer frigöra ett helt nytt våningsplan för kommande utställningar men innebär också att föremålen kommer ha bättre anpassade lokaler så att vi kan fortsätta att förvalta den på bästa möjliga sätt.

Länk till Boverkets pressmeddelande (tt.se, nytt fönster)