Virtuaalinen avajainen, mutta näyttely Celebrate Demokratia paikan päällä Kirahvissa

Perjantaina meidän piti pitää avajaiset Kirahvikorttelissa. Tämä johtuu siitä, että Riksdag's Celebrating Democracy -näyttely pysähtyy nyt viimeiselle pysäkilleen läänissä. Mutta väkijoukkojen vähentämiseksi näinä aikoina se on sen sijaan virtuaalinen avajaisjuhla.

Kuvernööri Cecilia Schelin Seidegård ja museonjohtaja Örjan Molander ovat äänittäneet avajaispuheenvuoronsa, jotka esitetään yhdessä näyttelyn kanssa Kirahvissa 27. maaliskuuta - 13. huhtikuuta.

Demokratian juhliminen on näyttely, joka kiinnittää huomion siihen, että tulee kuluneeksi 100 vuotta päätöksestä ottaa käyttöön yleinen ja tasa-arvoinen äänioikeus. Päätöstä pidetään virstanpylväänä Ruotsin demokratian historiassa. Jotain, mikä on todellakin juhlimisen arvoista. Riksdagin näyttely on esillä museoissa ympäri maata. Kalmarin maakunnassa lääninhallitus ja Kalmarin läänin museo ovat päättäneet antaa näyttelyn kulkea useammille kunnille sen sijaan, että se esitettäisiin Kalmarissa. Näyttely on ollut esillä Oskarshamnissa, Västervikissä, Högsbyssä, Hultsfredissä, Emmabodassa ja nyt on vuoro Kalmarissa. Missä se näytetään Kirahvikorttelissa.

Näyttely kuvaa demokratian nousua monien kansanliikkeiden kautta, jotka yhdistävät ihmisiä, taistelua valtiopäivän ulkopuolella ja sisällä, parlamentarismin läpimurtoa vuoden 1921 vaaleihin ja naisten pääsyä valtiopäiviin.

Christina Karlberg, viestintäpäällikkö
Puhelin: 010-223 82 45