Myönnettiin hankerahoitusta aikamatkoille esikouluikäisten lasten kanssa

Irene ja Bo Adolfssonin säätiön myöntämien projektivarojen ansiosta Kalmarin läänin museolla ja Kalmarin läänin kotiyhdistyksellä on nyt mahdollisuus tarjota esikouluille aikamatkoja kotiympäristössään. Ja aikamatkailun avulla lapset saavat mahdollisuuden fantastiseen sukupolvien tapaamiseen museon ja paikallisyhteisön avulla.

Aikamatkailun kautta lapset oppivat omasta historiastaan ja tuntevat asuinpaikkansa! Kalmarin läänin museo tuo vaatteita ja rekvisiitta ja paikallisyhdistys edustaa tiloja, tietoa ja voittoa tavoittelematonta aikaa.

- Mahdollisuus tehdä tämä yhdessä kotikyläliikkeen kanssa ja levittää aikamatkustusmenetelmänä koko maakuntaan, myös pienimmille lapsille, tuntuu aivan mahtavalta, sanoo Kalmarin lääninmuseon projektipäällikkö Tina Lindström.

- Kalmarin läänin museolla on nyt resurssit tavoittaa aikamatkoilla jopa koko Kalmarin läänin pienimmät lapset! kertoo Kalmarin maakuntamuseon projektikoordinaattori Linda Liljeberg.

- Kalmarin läänin kotiseutuyhdistykselle tämä on loistava tilaisuus tavoittaa uusia sukupolvia kaikella, mitä meillä on tarjota tiedon ja paikallisyhteisön muodossa lasten omassa kotiseudulla, sanoo Kalmarin läänin kotiseutuyhdistyksen kotiseutukonsultti Peter Danielsson.

Hankkeen puitteissa Kalmarin maakuntamuseo ja Kalmarin läänin kotiyhdistys tekevät 12 aikamatkaa, yhden kussakin kunnassa. Hanke on suunnattu ensisijaisesti pienille paikkakunnille ja lähimpänä olevalle paikalliselle esikoululle. Tällä hetkellä ei ole vielä päätetty, ketkä koulut ovat valitut.

Hankkeen kokonaisbudjetti on 385 755 kruunua. Hankkeessa on myös rahoitusta linja-autolle, jotta matkat esikoulusta kotitalolle eivät ole taloudellinen este.

Aikamatka toteutetaan vuonna 2023.