Arkeodidaktik – vad är det?

Möt en av Ivonne Dutra Leivas Arkeolog, fil. lic. doktorand vid Grasca – Lnu, i ett samtal med vår programledare Pia-Lena Björnlund om uppdragsarkeologins roll i skolans värld. I Ivonnes licentiatuppsats undersöks tre olika former av skolprogram som förekommer inom uppdragsarkeologin: Flerstegsskolprogram, Förenklade skolprogram och Skolvisningar. Samtliga tillgodoser flera av skolans kunskaps- och färdighetsmål för låg- och mellanstadiet. Samtidigt finns det brister i hur skolprogrammen tillmötesgår andra utbildningsnivåer eller skolformers behov och mål.  Resultaten visar att ett brett fält som uppdragsarkeologi förfogar över en variation av kunskaper som kan vara av intresse för skolan. Dock finns det behov av nya processer som möjliggör utvecklingen av samverkansformer som ytterligare kan främja båda verksamheterna. I detta finns det goda förutsättningar att utveckla en arkeodidaktik som är anpassad till uppdragsarkeologins förutsättningar och skolan som målgrupp, som för samman uppdragsarkeologins förmedlingspotential och mål med skolans behov och kunskapsmål.

Mycket nöje!

arkeologi kalmar