Pressinbjudan: Pressvisning för utställningen Mästerliga metaller

Tisdag den 14 februari klockan 10.00 är media varmt välkommen till pressvisning av utställningen Mästerliga metaller – traditionerna, symbolerna och tillverkarna. Utställningen handlar om föremål, traditioner och symboler och där ögat får njuta av föremål som glimmar och av alla tiders gediget hantverkskunnande. Utställningen visar ett trettiotal unika, kyrkliga metallföremål från länsmuseets samlingar samt ett par inlånade.

Efter visningen finns möjlighet till individuella intervjuer.

På pressvisningen medverkar:

• Maria Brynielsson, stiftsantikvarie
  • Maria Kanje, producent, Kalmar läns museum
  • Ann-Karin Myklebostad, utställningsformgivare
  • Konservatorer och antikvarier som arbetar med föremålssamlingarna på Kalmar läns museum

Utställningen är en samproduktion mellan Kalmar läns museum och Växjö stift. Utställningen bygger på boken Metaller i helig tjänst som i sin tur är resultatet av den skadeinventering som länsmuseets konservatorer Karin Adriansson och Stina Damberg har genomfört i stiftets alla kyrkor.

Allmänheten är välkommen till invigning och vernissage den 15 februari klockan 18.00. Gratis entré. Biskop Fredrik Modéus inviger utställningen.

En utställning om föremål, traditioner och symboler

Utställningen har mycket att visa, upptäcka och lära om symboler, traditioner och tillverkare.

I utställningen visas cirka 30 kyrkliga metallföremål från länsmuseets samlingar och flera inlånade. Det handlar om allt från kyrkstötar och reliker till brudkronor och begravningsvärjor. Om föremålen som följer oss rituellt genom livet – från dopskål till mullställ. De flesta föremålen har aldrig visats tidigare. En kyrkstöt, brudkronor, en avbruten begravningsvärja, medeltida krucifix från vår katolska tid och reliker som sägs vara från själva Heliga Birgitta, är ett axplock av de föremål som kommer att visas i utställningen. Föremålen kopplas till berättelserna om livets högtider, sakrament, uråldrig metallsymbolik, guldsmeder och kopparslagare.

Besökaren kan också lyssna till berättelser om kyrkklockor, lära sig att vårda hushållets metallföremål, njuta av en bildkavalkad med alla tiders brudkronor och utmana sitt sällskap i att gissa vad olika föremål har använts till. Utställningen innehåller också en lekkyrka – kanske främst för våra yngre besökare.

Under sommaren kommer Kalmar läns museum ha en bemannad skapandeverkstad där det är fritt fram för alla att skapa egna konstverk i metall. Vi kommer också att ha föreläsningar och skolprogram som är kopplade till utställningens tema under hela perioden som utställningen är öppen.

Utställningen är öppen från 15 februari till 31 december 2023.