Succé för digital satsning

Kalmar läns museum har under flera år satsat på digital omställning och utveckling för att främja intresse och sprida kunskap om till exempel händelser, föremål, berättelser, personer, miljöer och traditioner som berättar om Kalmar läns historia. En snabb och intensiv satsning har gjort att lyssnaren och besökaren under det senaste året har kunnat frossa i avsnitt från museets egen podd Museimagasinet, titta på filmer på Youtube, delta i digitala guidade turer i museets utställningar och se digitala föreläsningar. Siffrorna visar på ett stort genomslag och att innehållet når en bred publik. Bland annat har visningarna på museets Youtube-kanal mer än fördubblats.

–  Gensvaret är förstås otroligt glädjande och väl värt investeringen. Det ger oss helt nya möjligheter att nå ut med vår kunskap till fler, vilket är helt i linje med verksamhetens visioner, säger Örjan Molander, museichef Kalmar läns museum.

En positiv coronaeffekt

Den digitala utvecklingen och omställningen är delvis en åtgärd på grund av coronapandemin. Nu är det en integrerad del av verksamheten.

– Den digitala satsningen är inte av tillfällig karaktär, utan är här för att stanna, betonar Andreas Juhl, marknadschef och enhetschef för Publika enheten Kalmar läns museum.

När det är dags att summera 2021 visar siffrorna att museets Youtubekanal har nått över 115 000 unika visningar, jämfört med 50 000 år 2020. Museets podcast Museimagasinet hade gott om lyssnare med cirka 20 000 unika nedladdningar. Sedan starten i maj 2020 har podden cirka 35 000 unika nedladdningar.

Under 2021 direktsändes alla vårens och höstens föreläsningar. Antalet sålda digitala biljetter var över 1 000 stycken. Alla föreläsningar spelades in för att finnas tillgängliga att se i efterhand. Det innebär att museet är tillgängligt dygnet runt, när och var man vill, så länge man har tillgång till en skärm och internet. Alla föreläsningarna är också textade av tillgänglighetsskäl. På försök har streamingtjänsten även använts av kommunala bibliotek runt om i länet och visat föreläsningar från sina respektive lokaler.

Museet har även lagt stort fokus på pedagogiska program och digitala guidade turer för skolor, vilket på sikt kan bli ett bra komplement till undervisningen.

– Kalmar läns historia tillhör alla och hybriden av fysiska och digitala upplevelser gör stor skillnad hur för hur vi kan vara en både effektiv och tillgänglig verksamhet. Jag är stolt över vår satsning hittills och vet att fler digitala satsningar är på gång framöver som är till glädje för många, säger Jonas Hellberg, ordförande i styrelsen för Kalmar läns museum.